January 26, 2012

Respect

Respect dalam Bahasa Melayu ialah hormat. Respect sangat penting di dalam kehidupan seharian. Kalau takde respect  mungkin dah lama ramai manusia mati. Fikirkan , kalau seseorang itu tiada hormat dekat orang tua , mahu kena sebat dekat mulut sebanyak 100kali. Tak pun , mulut dijahit secara manual. Jadi kita memang perlukan respect.

Aku pilih tajuk ni sebab kita sebagai sebuah 'pasukan' yang tiada ketua memerlukan respect di antara satu sama lain. Kita perlu respect komrad-komrad yang lain. Oh ya , mungkin ada yang terpinga-pinga apa itu komrad. Thanks for wikipedia.

Comrade - means "friend", "colleague", or "ally"
Jadi didalam sebuah pasukan , semua kawan kita. Susah senang bersama. Kalau seorang kena tangkap , yang lain akan ke balai polis untuk jamin atau bantu supaya tak naik ke mahkamah. Jangan takut komrad , nama pun ultra , for sure polis tak akan suka dengan kita melainkan ketua polis itu sendiri join curva. Itu lain cerita.

Okay , macam dah mula lari topik. Jadi aku tengok , lack of respect dikalangan komrad mula timbul. Ada sesetengah yang salam dengan pemakai-pemakai mafla Kona 4C sahaja. Mungkin siapa pemakai mafla ini dianggap otai ataupun topboys. Dan diset pula pemikiran mereka iaitu pemakai mafla Negeri Sembilan ialah orang yang baru nak join , jadi tak perlu nak berbaik baik kerana tak bawak apa pun. Lebih baik hormat otai , boleh jadi popular dikalangan komrad dan boleh naik ke level yang lebih tinggi seperti - capo.

Mari ubah pemikiran kita , jika ke curva , salam semua orang. Tak perlu nak masam masam muka. Ultra tak semestinya masam muka untuk tunjuk muka ganas. Ultra tak semestinya memakai DP yang menunjukkan anda memegang flare. Jika dikalangan kita , respect dikalangan komrad tinggi , maka setiap ahli akan bersatu. Kita perlu juga respect pandangan orang. Contoh nya , orang itu cakap yang suara komrad di curva kurang lantang. Tak perlu nak marah atau melenting. Setakat berbalah untuk tujuan memperbetulkan apa yang salah , apa de hal kan.

Yang muda respect orang tua , yang muda respect orang muda , yang tua respect orang tua , yang tua respect orang muda. Tak semestinya lepak dengan brader-brader menunjukkan kau terkenal ataupun kau otai. Yang muda boleh bimbing yang baru nak join dan dalam masa perlu terapkan ilmu respect didalam jiwa komrad baru. Yang terlebih muda boleh bimbing yang baru nak join dan terapkan ilmu yang betul. Jangan terapkan ilmu ajaran sesat atau pun membuat hadis sendiri. Dan yang baru perlu respect orang orang lain. Jangan menyombong.

Respect fostering unity.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...