June 13, 2012

Isi Dan Kulit

Rakyat Malaysia dengan bola sepak luar terutama belah Eropah bagai isi dan kulit dari pandangan mata kasar kita. Cakap sahaja nama nama permain luar. pasti kita kenal. Yang tak terkenal dekat sana pun kita boleh kenal. Dasyatkan.? terlalu taksub dengan liga luar. sebenarnya tak salah pun. bukan itu point aku nak cerita. point aku. Kita minat bola sepak Eropah. Sanggup berjaga pagi buta walaupun  esoknya kita kerja ada kelas ada exam, tapi kita sanggup semata mata nak tengok player Eropah.

 Tapi aku pelik hairan dan musykil. kita sanggup berjaga, tapi kenapa kita tak peka dengan keadaan sekeliling stadium di Eropah.? korang perasan tak.? yang suasana di dalam stadium tu tanpa bunyi bunyi yang membingitkan.? bunyi apa yang membingitkan tu.? fikirkanlah sendiri.

 Kita nak pemain Malaysia macam pemain Eropah. Tapi kenapa kita taknak jadi macam penyokong Eropah. di stadium tanpa bunyi bunyi bising tu. mereka di stadium hanya dengan sorakan kata kata semangat kepada pasukan kesayangan diorang. Kenapa kita tak boleh.?

 Kenapa tak boleh.? ke kita ni memang berketurunan africa.? sebab bunyi bunyi bising ni bermula di sana. tak tahu lak aku orang Malaysia ni berketuranan darah africa. So apa kata dari kita mengharap sangat player kita main macam player Eropah. baik kita ubah mentaliti kita dulu. ke stadium tanpa bunyi bising.

Oke itu pasal bunyi bising. ni aku nak selitkan cerita pasal kejadian di SSA sewaktu perlawan persahabatan Malaysia lawan Singapura. Di curva UM semalam. Tiba tiba beberapa pegawai polis datang dan merampas batang bendera. hairan aku. apa punya arahan ni.? dari FAM.? kalau dari FAM. tahulah aku. sebab dengar nama FAM dah tau bangang ke tak bangang arahan tu.

Akhir kata..

| Pi Ef Es El Jay |
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...