September 23, 2012

Perihal Batang



Selain daripada meraikan kejayaan , apa yang benda ketara yang anda nampak didalam gambar itu? Jika anda nampak bendera-bendera gergasi , nampaknya fikiran kita sama.

Seperti kita sedia maklum , batang bendera merupakan suatu objek yang menakutkan FAM. Setiap kali aku tengok game J-League , aku akan perhati susunan orang-orang yang kibar bendera di belakang goal post. Superb and amazing. Kadang-kadang , tertera kata-kata semangat kepada pejuang-pejuang yang sedang bertarung di atas padang itu.

Selain daripada banner , mereka mengibarkan panji-panji itu sebagai bukti yang mereka masih belum kalah. Mereka tidak angkat bendera putih. Mereka angkat panji-panji kelab masing masing. Namun , berbeza pula di Malaysia.

Malaysia lebih kepada budaya Afrika. Tiup sana-sini. Baling sana-sini. Apa beza moral kita dengan Jepun sana? Ya mereka jauh lebih baik , tapi ada juga pergaduhan berlaku. Sama juga di Malaysia. Namun , cuba bayang batang-batang bendera gergasi dijadikan sebagai senjata. Kahkahkah , angkat pun dah sekian , apatah lagi nak serang. Silap-silap dah tumbang masa nak ngangkat tu.

Jadi , apa nak ditakutkan? Sampai bila kita nak pakai batang boleh laras yang tiap kali pakai , patah. Orang luar negara tu bergaduh jugak , tapi tak pernah pulak dengar yang diorang sula penyokong pihak lawan guna batang gergasi.

Tapi haritu aku ada jugak tanya seorang doktor pasal orang yang mempunyai masalah takut dengan batang ni. Doktor tu cakap , penyakit ini dikenali sebagai pole-phobia. Kemungkinan FAM mempunyai masalah ini dan mereka juga pasti tidak menggemari sukan-sukan seperti lompat jauh dan lompat tinggi.

Tengok batang bendera , tau takut. Tengok batang sendiri , apa lah agaknya reaksi diorang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...